torsdag 27 januari 2011

Samlargenen...

Jag älskar att samla på saker, mängder av olika saker, jag har fruktansvärt svårt att göra mig av med saker! Min man är mer pedantiskt lagt och slänger hellre än sparar, så det blir lite "små-krockar" här hemma ibland... Han har i stort sett alla sina musikrelaterade saker snyggt och prydligt i sitt rock´n´roll-rum, jag har mina saker utspridda i resten av huset, förutom i tjejernas rum och den lilla gästtoan. Tjejerna har ärvt min gen, och deras saker får maken utbrott av några gånger i veckan! Det är lite synd om honom...

Jag har varit så här i hela mitt liv, vill spara det mesta, man vet aldrig när man kan behöva det igen! Om jag skulle ta och försöka berätta lite om mitt samlande och börjar på vinden, där står en massa lådor med böcker, bl a mina flickböcker som jag tror/hoppas tjejerna vill läsa senare, massa klädlådor, både mina egna och barnens. Alla mina kläder som är där har jag speciella minnen till, eller tror att tjejerna kan vilja ha någon dag, likaså deras finaste bebiskläder, som de kanske vill klä sina barn i om de får några. Jag var jätteglad att min mamma sparat mina bebiskläder, har varit överlycklig när jag kunnat klä mina flickor i dem! Det står dessutom lådor med gammalt porslin, glas och annat jag ärvt, svårt att göra mig av med. Möbler, man vet aldrig om man behöver dem? Brev och vykort, för dem kan man inte göra sig av med!

SKOR! Eftersom jag har så små fötter är det lite svårt att hitta skor som passar, alltså vill jag inte slänga dem jag har som inte är sönder. Jag har sålt och skänkt bort skor tidigare, och det kommer alltid tillfällen då jag önskar tillbaka gamla skor...

I garaget står en fruktansvärd mängd lådor vi inte packat upp, möbler, bildäck, böcker, blomkrukor... som vi ska ta rätt på innan vi kan renovera garaget till min skaparverkstad någon gång i framtiden.

Okej, då tar vi oss in i själva bostadsytan...
I badrummet har jag två skåp med hårgrejer, fön, parfymer, krämer, smink, jag vet nog inte riktigt vad som finns där, men maken har inget av sitt där, det finns i lilla toan.

I sovrummet har han en byrå, jag har två. Den stora bokhyllan har jag belamrat med böcker, tidningar och urklipp som jag berättat om tidigare, de som ska in i pärmar...

I vår klädkammare, walk in closet, har maken en halv stång för skjortor, byxor och kostymer, och så har han sina tjockare tröjor på de översta hyllorna, enbart för att jag inte når dit. Jag har en 150 cm stång med klänningar, en vanlig för byxor och kjolar, en halv för blusar och en vägg full av hyllor för tröjor. Där det finns lite utrymme kvar har jag klämt in massa väskor, för de är roligt att ha!

I köket har jag massor av ärvt porslin, tillsammans med det vi skaffat tillsammans. Jag har rätt mycket kokböcker, men de flesta är på vinden fortfarande.

I vardagsrummet har jag en skaparhörna innan skaparverkstaden blir klar, och det var väl det jag tänkte berätta om i detta inlägg, men det blev visst lite mer!
Det jag inte kan få nog av i mitt papperspysslande är dies! Dies är en liten plåtbit formad i olika former, bokstäver eller symboler som man kan stansa ut i papper. Jag har massor! Massor av alfabet, massor av figurer, och det kommer hela tiden nya jag vill ha! Eller så hittar jag gamla jag inte har, det är helt omöjligt att stå emot!

Nu har jag gjort mig en ny bekantskap via Tradera, och hon har kontakter i USA, scrapbookingens vagga, och jag har blivit erbjuden mängder av godsaker till fantastiska priser! I´m in heaven! I dag har jag beställt alldeles ljuvliga dies och ett urgammalt alfabet med skuggor, för alldeles otroliga priser, i varje fall en och en... Tyvärr är det ju så att man måste lägga ihop alla mindre summor, och då blir det en hel del. Det är bara att ta ett djupt andetag och glömma så fort pengarna försvunnit från kontot! Dessutom måste jag se till att pyssla mer, så jag verkligen använder alla mina fantastiska saker, och inte bara går och klappar på dem!

Nu när jag tänker efter har jag faktiskt saker i tjejernas rum... i lilla T´s rum står en massa lådor med fotorafier högt upp i ett skåp och i M´s garderober har jag tryckt in saker på de översta hyllorna... Lite pinsamt att inte ens deras rum var fria från mina saker... Jag måste verligen lära mig att organisera mera!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar