tisdag 25 januari 2011

Att få beröm...

I dag satt jag vid datorn innan jag skulle hem då min rektor kom förbi. Hon undrade om jag sett mailet hon skickat om elevenkäten som alla elever i skolan fyllt i. Det hade jag inte, och hon uppmanade mig att göra det på en gång. När jag öppnade det och läste innehållet blev jag alldeles varm, på vår skola är det tre ämnen som alltid ligger högst i topp och det är hemkunskap, idrott och träslöjd:-)!!! Nästan alla mina elever hade ritat en glad mun vid mitt ämne, två barn hade gjort en rak mun och ett hade gjort en ledsen mun. Rektorn hade skrivit ut mitt namn, och de två lärarna som har hemkunskap och idrott, och verkligen givit oss beröm! Jag har nästan alltid haft en trygghet i att jag är en bra lärare, speciellt de senaste sex åren, som jag jobbat som träslöjdslärare. Jag har i perioder varit trött på att jobba i skolvärlden, det är rätt slitet, inte så bra betalt och det läggs på lärare mer och mer att göra, som inte alltid handlar om undervisning. Det är ju mötet med elever som är roligt, att försöka förmedla min kunskap och glädje för mitt ämne, och se det lyckas är fantastiskt, men rastvaktandet, att stressa mellan lektioner och möten, att inte hinna förbereda ordentligt, sköta om verktyg, att agera polis, kurator, mamma, kompis osv kan jag vara utan.
Jag vet att mitt ämne är högt uppskattat av eleverna, jag får så mycket glädje hela dagarna direkt från barnen, deras klasslärare säger ofta att de får höra hur roligt det är med träslöjd men att få beröm från chefen smäller rätt högt ändå! Det är inte så ofta det händer, jag får väldigt sällan besök av andra vuxna i min sal, så det känns som ett varmt erkännande att bli så positivt omskriven inför alla mina kolleger! Det är roligt att få beröm och det ska jag försöka förmedla vidare till mina elever, jag ska ge dem ännu mer glädje och beröm, för det är de värda!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar